Goossens Wonen en Slapen - Birgit de Koning
Werkgever

"Werkzoekenden triggeren in hun Employer Journey"

Hoe krijg ik mijn vacatures ingevuld? Hoe bereik ik mijn doelgroep? Hoe zorg ik dat ze solliciteren op mijn vacatures? Hoe pakken andere organisaties dat aan? Hoe beoordelen zij sollicitaties?

Birgit de Koning, HR-adviseur bij Goossens wonen & slapen vertelt deze keer haar visie en aanpak.

Waar kennen we Goossens wonen & slapen van?
Goossens wonen & slapen is een dynamisch en ambitieus familiebedrijf waar teamspirit en klantgerichtheid hoog in het vaandel staan en successen samen worden gevierd. In 1954 is Goossens gestart en nu, ruim 60 jaar verder, is Goossens wonen & slapen een begrip met vijftien woon- en slaapwinkels in Nederland en België. En ze blijven groeien! Dit jaar openen ze nog een winkel, zo ook in 2019. Goossens hanteert een maatwerk benadering als het gaat om kleuren, stoffen of afmetingen, zodat zij al haar klanten met verschillende woonwensen kan bedienen met een meubel of advies op maat. Goossens is een bedrijf dat altijd in beweging is. Niet alleen door groei, maar vooral ook door het marksegment waarin het actief is. Consumenten veranderen continu van smaak en trends wisselen elkaar snel af. Binnen de muren van Goossens staat men dus nooit stil.

Ontvang je wel eens bijzondere sollicitaties? Vertel!
Zeker! Wij ontvangen regelmatig opvallende sollicitaties. Dat vinden wij heel leuk. Creativiteit stellen op we op prijs! Zo ontvangen we wel eens een sollicitatie die nog per post komt, als een pakketje. Dat is weer eens wat anders dan online. Het is super leuk als mensen moeite nemen om eens op een andere manier te solliciteren.

Wat vind je belangrijk in een sollicitatie van een werkzoekende?
Een CV van een werkzoekende blijft belangrijk. Het is het eerste wat we open klikken. We screenen meteen of het CV matcht met de harde criteria van het functieprofiel.

Natuurlijk gaan we ook een stapje verder. Zo kun je aan enkel een CV minder goed beoordelen of bijvoorbeeld een verkoper een sprankelende persoonlijkheid is die we zoeken voor onze verkopersfuncties. We nemen daarom ook telefonische screenings af om verder kennis te maken. We willen achterhalen waaróm iemand bij Goossens wil werken. Voelen we een eerste klik? Zou dit verder kunnen passen? Het geeft ons alvast een goed beeld van een sollicitant!

Heb je tips voor het wervingsproces voor andere werkgevers?
In de huidige arbeidsmarkt moet je als werkgever echt beter je best doen om werkzoekenden te bereiken en te binden aan je organisatie. Een paar jaar geleden schreven we nog vacatureteksten vanuit ons oogpunt als werkgever: wie zoeken we voor onze openstaande vacature, wat gaat diegene doen en waaraan ‘moet’ je voldoen om bij ons te ‘mogen’ werken.

In deze tijd werkt het andersom! Mensen maken niet zo snel meer de overstap van de ene naar de andere werkgever bijvoorbeeld. Je moet ze echt triggeren om in gesprek te raken.

In onze vacatureteksten focussen we steeds meer op wat we werkzoekenden te bíeden hebben: op welke manier zijn we een aantrekkelijk werkgever voor ze, hoe ziet hun dag er bij ons uit, wat ‘krijgen’ ze als ze bij ons komen werken (buiten de reguliere arbeidsvoorwaarden), etc.

De employer journey hebben we hiervoor in kaart gebracht: de reis van een sollicitant uiteengezet en hoe we daar op in kunnen spelen met de juiste kanalen en juiste content. Op onze website Werkenbijgoossens kunnen werkzoekenden bijvoorbeeld extra informatie vinden bij ‘Onze collega’s aan het woord’: toekomstige collega’s vertellen over hun functie en over het werken bij Goossens wonen & slapen. Het geeft een completer beeld met relevante informatie voor de potentiele sollicitant.

Ook extra promotie van je organisatie en vacatures?
Bel ons direct via 03 369 05 55, of stuur een mail.

Zoek vacatures

Terug naar overzicht