Kandidaten werven in een schaarse markt, hoe pak je dat aan?
De arbeidsmarkt is het afgelopen kwartaal opnieuw krapper geworden. Voor iedere openstaande vacature is er nog maar 1,3 werkzoekende beschikbaar. Ongeveer 3,5 op 100 jobs blijven oningevuld. Het totaal aantal vacatures dat niet kan worden ingevuld, is gestegen naar een recordniveau. Bijna nergens elders in de eurozone hebben werkgevers zoveel moeite om vacatures in te vullen. Dat blijkt uit cijfers van het Europees bureau voor statistiek Eurostat.
Verwachtingen bijstellen
De krapte op de arbeidsmarkt is niet nieuw. Het aantal geschikte kandidaten voor eigenlijk elke markt of functie is schaars. Opvallend is wel dat hier voorlopig geen ommekeer in te verwachten is. Het blijft ontzettend lastig om die geschikte kandidaat voor jouw organisatie aan te werven.
Maar als je wil groeien of om een andere reden nood hebt aan goede werknemers, zul je toch moeten gaan vissen in die vijver. Hoe pak je dat dan aan? Hoe overtuig je de kandidaten die er zijn om op jouw vacature te solliciteren? Niemand kan toveren en het is onrealistisch om tientallen sollicitaties te verwachten. Maar uiteindelijk heb je per vacature ook maar één super kandidaat nodig… De vraag is dus hoe je die kandidaat overtuigt om op jouw vacature te solliciteren.
Zo overtuig je die kandidaat! Een aantal tips op een rij:
- Alles begint met een goede titel, trek de aandacht van de kandidaat, maar wees ook duidelijk en concreet.
- Wanneer een kandidaat is getriggerd om de vacature te bekijken, begint het echte overtuigen. Wees helder en duidelijk in wat je van iemand verwacht, wat zijn de taken en verantwoordelijkheden. Een kandidaat moet een goed beeld kunnen vormen, anders gaat hij of zij nooit reageren. Belangrijk: geen lappen tekst, wees bondig. Tip: spreek een kandidaat persoonlijk aan, wees creatief in hoe je zaken omschrijft, vermijd een droge opsomming van taken.
- Benoem wat voor vaardigheden, kennis of diploma’s iemand moet hebben. Wees niet té kritisch, de markt is schaars. Een kandidaat die 100% perfect aansluit op jouw wensen ga je waarschijnlijk niet vinden. Vraag jezelf af wat een harde eis is en wat ‘nice to have’ is…
- Wat heb jij een kandidaat te bieden? Denk niet dat iets niet relevant is. Onderzoek wijst uit dat hoe meer er in een vacature bij geboden wordt staat, hoe meer sollicitaties de vacature krijgt. Blijf natuurlijk wel eerlijk. Wees ook hier concreet en vermijd nietszeggende termen als ‘marktconform’ of ‘prima arbeidsvoorwaarden’.
- En last but not least: wie ben jij? Hoe presenteer je je organisatie? Hoe is het om voor jouw organisatie te werken? Waarom moet een kandidaat deze functie juist bij jullie uitvoeren? Geef aandacht aan een goede employer branding en houdt hierbij de kandidaat in gedachten. Wat wil een kandidaat weten? Wat vindt hij of zij belangrijk?
Uitgebreid alle tips nalezen? Klik dan hier!