De Lijn - Katrien Dierickx Nieuwsbrief
Werkgever

"Creëer zelf die witte raaf"

Hoe gaan andere organisaties om met de krapte in de huidige arbeidsmarkt? Hoe vinden zij kandidaten? Hoe vervullen zij de openstaande jobs?

Katrien Dierickx van De Lijn, vertelt haar ervaringen als Hoofd Rekrutering & Selectie en geeft visie, tips en tricks. De Lijn, welbekend als vervoersmaatschappij van bussen en trams. Om specifieker te zijn: 3.360 bussen, 399 trams, 37.000 eindhaltes, 518 miljoen verkochte tickets en 207 miljoen afgelegde kilometers. Dit realiseren zij dankzij meer dan 8.000 medewerkers die elke dag weer klaarstaan.

Wat is jouw visie over werving en selectie?
Enkel CV screening is niet ideaal tijdens het selectieproces. Je mist het totaalplaatje van een sollicitant. Het is moeilijk om een goede indruk van iemand op papier te krijgen. Bij bepaalde functies zie ik als meerwaarde dat je een filmpje ontvangt van een paar minuutjes zodat je kunt zien wat de passie en drive van een persoon is. Dat maakt het plaatje vollediger. Voor starters die bijvoorbeeld nog niet goed op papier over kunnen brengen wat hun passie en drive is, kunnen ze dat wel laten zien! Voor ons is dat toekomstvisie, maar daar gaat het wel meer naar toe. 

Daarnaast ben ik fier op onze manier van CV screening. We doen dat inmiddels zo objectief mogelijk op basis van een puntensysteem. Op voorhand bepalen we de selectiecriteria en we kennen daar punten aan toe qua prioriteit en weging. Daarna gaan we screenen en puur op basis van de criteria geven we punten. Dit objectiveert ons en de beoordeling van de sollicitant.

Hoe kijkt De Lijn de toekomst in qua jobs?
De Lijn is bezig met een evolutie. Om binnen de maatschappij een betere mobiliteit in Vlaanderen te kunnen bieden is het nodig dat we een wendbare organisatie hebben. Dit betekent minder hiërarchische lagen, en een meer vlakke organisatie. Een streven is hierbij tevens dat teams meer zelfsturend gaan worden; dus dat een chef niet zozeer de taken meer uitdeelt. Teams gericht op het nemen van eigen verantwoordelijkheden en waarbij talenten worden herverdeeld en ingezet op basis van iemand zijn kwaliteiten. Dat maakt het werk nóg aantrekkelijker en uitdagender voor de huidige maar óók de toekomstige medewerkers. 

Heb je tips voor andere organisaties?
Blijf meedenken over nieuwe manieren van werken. De maatschappij verandert constant en dus ook je doelgroep. Als je hier bewust van bent, dan kun je mee bewegen richting de toekomst. Je kunt niet meer screenen zoals je 20 jaar geleden deed. Is het blijven zoeken naar die witte raaf nog wel reëel in deze maatschappij? Kun je niet beter investeren om zelf die witte raaf te creëren?

Ook extra promotie van je organisatie en jobs?
Bel ons direct via 03 369 05 55, of stuur een mail.
 

Zoek vacatures

Terug naar overzicht